torsdag 4 februari 2010

Noumi upptäcker och uppskattar en gammal klassiker medan hennes mor tar igen sig efter gårdagens pissdag

Igår var den värsta dagen på länge, eller egentligen var det rätt dåligt ett helt dygn. Inte förlossningsdepressionsdåligt men tillräckligt dåligt för att jag ska vara lite arg och sucka lite. Det hela började med att jag Noumi satte oss i bilen för att åka och besöka mormor, allt enligt planerna. Efter cirka tio minuter i bilen börjar jag nysa och fortsätter sedan med detta hela vägen till Vallentuna. För er som inte vet kan jag berätta att jag är allergisk mot nötter och i helgen har min hemlige sambo, tillika Noumis far, allt enligt syrianska manér suttit och knaprat nötter i bilen. Det tackar vi särskilt för! Nåväl, vi kom fram till Vallentuna och allt flöt på rätt bra ända tills vi skulle åka hem igen. Då fattade jag helt plötsligt inte hur man fick bort barnvagnsinsatsen från underredet, vilket är nödvändigt att förstå om man ska få in den i bilen. Efter fyrtiofem minuters testande och svärande samt ett försök att få in vagnen i ett stycke i bilen lyckades mormor. Och när det väl hade lyckats en gång var det såklart jättelätt. På grund av den försening vagnproblematiken orsakade hamnade vi i rusningstrafiken på väg hem, vilket i sin tur gjorde att hemresan tog nästan två timmar, istället för fyrtio minuter. Alltså två timmars allergi istället för fyrtio minuter (tack igen!). Den här gången svullnade mitt ena öga upp och min lins trillade ur. Jag fick köra i 10km/h i snöfall med ett öga stängt för att inte bli helt förvirrad. Vi kom i alla fall hem till slut och Noumi somnade som vanligt trots att hon slaggat nästan hela dagen. Hon var som en liten docka (eller ängel...) hela dagen igår.

Jag gick och la mig samtidigt som hon och vaknade vid tresnåret av att hon bajsade. Tänkte då att det var lika bra att ge henne mat och sedan byta på henne. Sagt och gjort. Hon fick käk och ny blöja och hann med att slå en drill på skötbordet som vanligt. Ny pyjamas på. Ok, vi försöker gå och lägga oss igen, men det gick inte, mer bajs! Ok, ny blöja och nytt läggningsförsök, nix, ok, mer mat? Det slank ner en full tutte till, nu då? Mer bajs, blöjbyte, läggningsförsök. En massa frustande och pustande. Ok, hon behöver rapa. Spya över hela min rygg och ner i sängen, två timmar har nu passerat men Noumi somnar till slut sött som alltid. Jag fick sova på kräk.

Idag är en ny dag och en positiv sak som gårdagen förde med sig är att Noumi testat, gillat och fått med sig en klassisk babysitter hem. Den är överlägsen den andra när det kommer till att roa henne. Den andra kan hon dock sova i, vilket är bra. Vi har varit ute och pulsat med barnvagnen i snön idag och nu ligger Noumi och sover i sin vagn i hallen. Bjuder på en liten bild av underverket i den härliga 90-tals-babysittern med kaniner på. Jäkligt retro och trendigt om man ska tro dagens ungdom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar