måndag 11 januari 2010

Pruttar, rapar och sprutande bajs

Jag har de senaste dagarna varit så lycklig över Noumis ändrade dygnsrytm, och det är jag fortfarande. Hon har fattat vad som är natt och vad som är dag. Inatt har hon dock härjat friskt med pruttar, rapar, och bajsattacker, vilket gjort det lite svårt både för henne och mig att sova. Jag har flertalet tillfällen gjort noggranna överväganden om huruvida man ska prioritera bådas vår sömn eller att hon inte blir röd i stjärten då hon skitit ner sig precis efter ett blöjbyte och sedan somnat gott. Det beslut jag kommit fram har dock snabbt blivit inaktuellt då hon relativt snart efter insomnandet vaknat av en rap eller en fis på tvären och därmed möjliggjort ett blöjbyte som inte inkräktar på vår gemensamma sömn.

Vid sextiden var det enligt Noumi dags för lite frulle, vilket jag gick med på i hopp om att hon efter det skulle somna gott och vi båda skulle kunna få sova några timmar, men icke. Efter frukost var det klarvakenhet som gällde. Som tur var kom fadern som skulle till jobbet upp och fick därför byta en bajsig blöja samt hålla ett öga på underverket medan hon låg på soffan och spanade på prickar i taket. Själv gick jag och la mig i sängen. Efter någon timme dök Noumi upp i sängen och tillsammans kunde vi sova två timmar. Faktiskt ända tills jag vaknade av att jag hade en tennisboll i tutten. För en gångs skull ansåg då jag att det var dags att vakna och stoppade in tutten i den halvsovande Noumis lilla mun. Hon utförde sitt jobb bra och somnade sedan vackert om och placerades i vagnen där hon nu ligger och sover oförskämt lugnt. Jag förbannar pruttar och rapar. Hoppas att kommande natt blir åtminstone lite lugnare vad gäller detta.

På agendan idag står att hela familjen Larsson Kasto ska till familjerätten där Noumis pappa ska erkänna att det var han som gjorde det. Ska bli spännande faktiskt. Jag är ju rätt van vid socialförvaltningar men har aldrig varit på andra sidan skrivbordet. En redogörelse för denna upplevelse kommer naturligtvis senare. Nu ska jag försöka bestämma mig för vad jag ska prioritera att göra när Noumi sover, plocka in i diskmaskinen, besöka toaletten, fortsätta surfa eller sova mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar