måndag 11 januari 2010

Bekräftelse av faderskap

Så har nu fadern officiellt blivit fader och dessutom fått halva vårdnaden. Att detta inte skett automatiskt vid födseln beror på att vi inte är gifta. Man förutsätter alltså att gifta par inte är otrogna men att risken är större om man bara är sambo. Jag blir alltid lite nervös när vi ska ut med Noumi. Jag inbillar mig att hon ska få hysteriska skrikattacker som inte ska gå att få slut på eller att hon ska vilja käka utan att det finns något bra ställe att amma på. Inget av detta har ännu hänt och idag gick det jättebra. Noumi förärade stadsdelsförvaltningen med att sitta i sin bilstol och skita medan mamma och pappa gjorde upp det här med föräldraskapet.

På vägen hem från detta evenemang passade jag på att hämta en bok jag beställt, nämligen Växa och upptäcka världen, som handlar om utvecklingsfaser under barnets första år. Tydligen ska det inträffa en utvecklingsfas vid fem veckors ålder, vilket ska ta sig uttryck i att barnet blir klängigare och gnälligare. Detta känns igen, allting är alltså precis som det ska.

Nu är det kväll och snart är det dags för tre timmars marathonamning innan Noumi förhoppningsvis somnar in och sover fyra timmar i ett svep.

1 kommentar:

  1. Så glad att Sargon erkände. =) Kände inte till det här med bekräftelse, intressant.

    SvaraRadera