fredag 15 januari 2010

Multitasking, barnvagnspromenad i uppförsbackar och BVC-besök

En sak som slagit mig sedan jag fick barn är hur bra man blir på att göra flera saker samtidigt. Dock tror jag att det enbart är något som gäller kvinnor då S igår ansåg sig vara tvungen att lägga ner en förkrossad Noumi i vagnen för att ta fram en pyjamas ur en byrålåda. Själv lyckas jag numera ta på mig strumpor samtidigt som jag ammar, ta på mig ett par tighta jeans samtidigt som jag balanserar Noumi i bärsjalen och borsta tänderna samtidigt som jag gör rent amningsnappar. Jag är rätt säker på att jag även hade klarat att ta fram en pyjamas samtidigt som jag har Noumi famnen, min extremt generaliserande slutsats är alltså att män inte är lika kapabla som kvinnor. Det var å andra sidan ingen större nyhet.

Även idag begav vi oss ut på promenad, denna gång mot Mälarhöjden, vilket innebär många uppförsbackar. Det är jobbigt på riktigt men fantastiskt skönt för en otränad kropp! Inte lika många barnvagnar åt detta håll, däremot ett antal stavgående pensionärer som log ljuvt mot mig och min fina barnvagnar. Det är nog ett sånt där magiskt skimmer över mig som nybliven mamma, eller också tyckte de bara jag såg extremt flåsig, rödflammig och svettig ut. Det kunde jag själv konstatera att jag gjorde när vi avslutade promenaden med ett BVC-besök. Noumi har gått upp ett helt kilo sedan hon föddes och vägar nu alltså drygt 4600g. Det är rätt coolt att den näring som orsakat denna viktökning enbart har kommit från mig (bortsett från lite ersättning de första dagarna). Jag hoppas att det finns en tydlig korrelation mellan Noumis viktökning och min viktminskning. Jag har i alla fall utsett mitt första par måljeans. Ett par delmålsjeans skulle man kunna kalla dem. När jag kan knäppa dem är jag halvvägs till de slutliga måljeansen.

Ikväll ska delmålsjeansen inte finnas i mina tankar för idag är det fredag och då får man äta hämtmat och godis. Min röst faller på sushi och smågodis men än är inte sista ordet sagt i denna diskussion. Inte heller i frågan om huruvida det är Let´s Dance eller På spåret som gäller ikväll är konsensus nått. Ni ser ju själva att det finns några högriskfaktorer men förhoppningsvis får vi till lite fredagsfamiljemys. Fram till dess ska jag se om jag lyckas städa lite med Noumi i bärsjalen utan att ryggen går sönder.

1 kommentar:

  1. Ok, jag har fastnat. Följer din blogg slaviskt. Jätterolig läsning ju. OCh du skriver så bra. Fortsätt! / Maya Z.

    SvaraRadera