onsdag 28 april 2010

Mickel, majskrokar och sökande efter spänning i tillvaron...

Sedan sist har Noumi varit på IKEA och för första gången i sitt liv deltog hon aktivt i en shoppingaktivitet. Hon har tidigare enbart legat och antingen sovit eller skrikit i sin vagn. Under IKEA-besöket låg hon visserligen i sin vagn men hon var vaken, snäll och fin och visade tydligt vad hon tyckte om de leksaker jag visade upp för henne. En hel del blev inhandlat och i egenskap av relativt nybliven mamma kan jag konstatera att IKEA är så mycket roligare när man har barn. Noumi fick själv välja en leksak och valde då sin räv. Hon hade den i vagnen under hela vistelsen och jag funderade för ett ögonblick på att stjäla den. Att första gången en människa snattar blir när hon är på IKEA med sin bebis är nog ytterst ovanligt och förmodligen är tanken på att jag skulle göra detta ett tecken på att min tillvaro som mammaledig lider brist på spänning. Efter att ha konstaterat detta betalade jag snällt för räven och funderade på alternativ som inte skulle göra mig kriminell. Noumi skulle nog inte må bra av att ha en mamma som är tjuv. Eftersom Noumis mamma inte är ett offer för omständigheter tog vi idag tag i saken och gjorde något oerhört spännande. Vi begav oss till öppna förskolan. Jaha, tänker ni. Där har vi ju varit flera gånger innan och javisst har vi det, men inte på öppna förskolan ute i orten. Där är det minsann annorlunda än i Mälarhöjden. I orten är Noumi nämligen inte det enda barnet med hår. Då denna upplevelse inte riktigt mättade mitt behov av spänning köpte vi majskrokar på vägen hem. Det var inte bara spännande att se vad Noumi skulle tycka om dessa, införskaffandet av majskrokarna gör även att vi nu kan betrakta oss som en mycket medveten och trendig liten familj. Majskrokarna är det hetaste just nu. Sist men inte minst, under denna spänningens dag åkte vi hem och testade stolen från IKEA, där Noumi faktiskt klarade att sitta någon minut innan hon ville tillbaka till sin fula baby sitter från nittiotalet. De säger ju att barn behöver trygghet och kanske blev det lite för mycket spänning för Noumi idag. Imorgon går vi till öppna förskolan i Mälarhöjden igen, så att Noumi får glänsa med sin frilla igen.


Noumi och Mickel

Nja, det här med majskrokar alltså. Förstår inte riktigt hypen.

Världens duktigaste lilla tjej!

1 kommentar:

  1. Var på en information från folktandvården där de bannlyste majskrokar för att de är så kletiga och klibbar fast på tänderna, så man får väl passa på innan tänderna tittar fram om man ska vara en sån där medveten förälder?.

    Hon är jättesöt i tofs!

    SvaraRadera