måndag 26 april 2010

Ett litet bokslut

Nu har jag varit mamma i lite mer än fyra och en halv månad och börjar känna mig lite rutinerad. Förvandlingen från yrkesarbetande brud till morsa har känts väldigt självklar, men är samtidigt en mycket märklig upplevelse. Först nu, när amningen är avslutad och jag kunnat bege mig iväg utan min lilla guldklimp har jag haft möjlighet att få lite perspektiv på min tid som mor. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det blir bara bättre och bättre. Jag undrar när denna tendens ska ta slut, för jag antar att det måste bli sämre någon gång också. Kanske när Noumi bestämmer sig för att ligga i dikena och spy eller bränna ner pälsfarmar eller vad nu är hon tänker ta sig för. Eller så är det när hon flyttar hemifrån och lämnar sin mor med empty nest syndrome. Det kanske är då den värsta smällen kommer. Hur som helst, skulle jag, efter dessa fyra och en halv månader, ge blivande föräldrar några råd (vilket jag skulle, det vill alla föräldrar göra) skulle de vara följande.
  • Freaka inte ur i början. Det är totalkaos, men var lugn. Det går över och du kommer att få sova.
  • Du har inte fått ett kolikbarn bara för att det skriker oavbrutet några kvällar. Det går förmodligen också över.
  • Se till att ditt barn är mätt. Ersättning är inte giftigt och amning är inte alltid det enda rätta.
  • Ställ inga frågor till BVC, du får ändå inga svar.
  • Tro inte på att man gå ner i vikt av amning. Snarare tvärtom eftersom man unnar sig att svulla när man ammar.
  • Spela inte svår när det bjuds in till mammagrupp. Man har faktiskt något gemensamt bara för att man har barn.
Vårt fantastiska liv fortsätter. Idag har vi givits möjlighet att inviga solhatten, något som uppskattades av Noumi. Detta efter att vi på BVC kunnat konstatera att Noumi numera väger 7110g, vilket vi tackar bröstmjölksersättning och havregröten för. Imorgon shoppar vi loss på IKEA och nu ska jag i egenskap av inköpsansvarig i familjen göra en liten inköpslistan. Först ska jag dock kolla på nyheter. Sedan jag slutade amma har TV-tittandet lyst med sin frånvaro och jag har gått miste om en hel del i nyhetsflödet. Det där askmolnet höll nästan på att passera mig obemärkt förbi. Det hade kanske i och för sig inte varit hela världen. Sist men inte minst, Noumi i sin dyra solhatt och sin mattebok förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar