måndag 30 augusti 2010

Idrott och hälsa

Noumi sover och jag sitter och kollar på Nyhetsmorgon och försöker motivera mig själv att sätta lite fart. De pratar om att många ungar skolkar från idrotten i skolan och att en överraskande stor andel barn är befriade från att delta på idrotten i skolan. Gympan har varit mitt värsta ämne under hela min skoltid. Hatet jag haft för detta ämne har till och med varit större än det för matte. Anledningen till detta är att jag suger på bollsport, inte kan göra kullerbyttor på plintar, inte vill slå ihjäl mig när de försöker hetsa mig att sitta på ett räck och göra volter samt inte vill utsätta mig för förnedringen det innebär att utöva olika friidrottsgrenar medan resten av klassen står på led för att betrakta mitt misslyckande. Det handlar alltså verkligen inte om att jag är lat. Jag hade IG i gympa sista året på gymnasiet. Detta var under samma period som jag tränade sex dagar i veckan. Jag tycker nog att skolan ska försöka satsa på att få eleverna att hitta rörelseglädje istället för att tvinga dem akta sig för bollar.

Vad gäller de barn som är befriade (det finns en anledning till att man använder ordet befriad...) från idrotten handlar det ofta om barn, kanske framför allt tjejer, som inte kan delta på grund av religiösa skäl. Detta tycker Jan Björklund är för jäkligt. Så ska det inte vara, alla barn ska ha rätt att delta på skolgympan. Absolut! Men fixa då för fanken lektioner för bara tjejer, och lägg dem i slutet av dagen så att folk kan gå hem och duscha. För det är också en del av det hemska med gympa. Att man ska duscha i samma rum som idiotiska klasskamrater. Problemet löst, jag borde bli skolminister!

3 kommentarer:

  1. Jag var nästan heller aldrig på gympan i gymnasiet, de som spelade stor roll var just duscharna jag bara hatade dem.

    SvaraRadera
  2. Sv; Vad roligt att du gillar det jag skriver :)

    SvaraRadera
  3. ja, herregud! bollarna och den där jävla plinten och friidrotten var hemskt. duschen var mest jobbig på grund av de äckliga golven och alla fotvårtor man fick där. men jag håller med dig helt och fullt, katti. allt du säger om skolidrotten stämmer, och särskilt på mig.

    /anna

    SvaraRadera