onsdag 8 december 2010

Hur kommer man som arbetande förälder ifrån högljudda febernätter?

För ett år sedan började jag förstå att det nog var värkar jag hade. Det skulle senare visa sig att det jag ganska precis ett dygn senare skulle bli morsa. Noumi fyller alltså år imorgon. Det hade varit trevligt att fira klockslaget imorgon med lite lustgas, men jag tror det kan vara svårt att få tag i. Noumi firar i alla fall dagen då hon bestämde sig för att börja ta sig ut med att ha feber. Hon fick vaccin i måndags och har haft feber två nätter i rad nu, och idag även på dagen.

Febernätter innebär, som bekant för alla föräldrar, en hel del strul. För mig som än så länge är föräldraledig är det rätt lugnt. Jag behöver inte vara speciellt skärpt på dagarna, även om det är jäkligt drygt att ha potatismos i hjärnan en hel dag. För Big Papa däremot, är det ett större problem eftersom ingen sover om inte Noumi sover. Hade vi haft en större lägenhet än en tvåa hade den arbetande delen av familjen kunnat lägga sig i ett annat rum. Vardagsrummet är inget alternativ egentligen då man som omhändertagare av febersjukt barn måste röra sig lite i lägenheten. Det ska stoppas alvedon i rumpor, det ska lagas välling som ändå inte dricks, det ska bäras och sjungas och ojjas och vojjas. Hur gör alla andra som bor i en tvåa?

Jag börjar jobba snart. Det innebär att föräldraledighetskapitlet i mitt liv avslutas. Jag känner mig helt okej med det. Det ska bli skönt att börja jobba, även om det är tråkigt att jag kommer missa en massa roliga saker som Noumi hittar på på dagarna. Samtidigt unnar jag verkligen Big Papa det och jag tror att det är bra för både hans och Noumis relation och för hans och min. Upplägget för nästa unge (när det nu blir en sådan, det dröjer nog ett tag) kommer att vara annorlunda. Jag tänker inte vara hemma ett helt år på heltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar