lördag 11 december 2010

Följande kommer jag att sakna med föräldraledigheten

Jag börjar ju snart jobba, vilket jag verkligen har sett fram emot länge. Jag har, som jag tidigare sagt, varit hemma lite för länge. Det finns såklart en hel del jag kommer att sakna.
  • Att kunna ta det lugnt på morgonen.
  • Att nästan alltid vara den första som ser Noumi göra nya grejer.
  • Att hänga på öppna förskolan.
  • Att unna mig att slappa när Noumi sover.
  • Att kunna lägga upp min dag som jag vill (i den mån Noumi tillåtit det).
  • Att kunna pussa på Noumi när jag vill.
Jag kommer dock inte att sakna nedanstående.
  • Att vara den som drar det tyngsta lasset vad gäller nattvak.
  • Att bli väckt precis när jag somnat.
  • Att dagligen strida mot disk och kaos.
  • Att komma på vad som ska ätas till middag.
  • Att försöka få dagarna att gå.
Det är egentligen rätt speciellt att börja jobba efter en föräldraledighet. Innan Noumi blev elva månader var jag inte ifrån henne mer än kanske sex timmar och när jag varit det var jag med henne varje dag resten av veckan. Det längsta jag varit borta är ett och ett halvt dygn, och det var rätt nyligen. Nu ska jag vara borta jättemånga timmar fem dagar i veckan. Det innebär verkligen slutet på en epok i livet. Jag kommer kanske inte längre vara den som kan läsa henne bäst och som vet exakt när hon tänker bajsa. Shit, nu blir jag lite vemodig.

1 kommentar: