fredag 18 juni 2010

Skit i re rå!

Okej, jag får väl vackert inse att jag inte har så många läsare, eller att de flesta av mina läsare är snåla jäklar som inte vill boosta mitt ego med att ställa en massa frågor. Alla som känner mig är väl medvetna om att jag trivs bäst i centrum! Jag tänker i alla fall svara på de frågor jag fått.

Jag har en fråga: varför kletade ni inte in barnets bajs i ansiktet på toalettdiktatorn? /Sargon

Jadu, Sargon. Det borde vi ha gjort. Händer något liknande i framtiden ska vi definitivt ha din fråga i bakhuvudet. Tack för tipset!

Jag kan ju inte utsätta dig för pinsamheter, men jag har liksom ingen fråga... ok, här har vi en: Tycker du att Sverige är ett "barnvänligt" land? Ta då in aspekter som lagar, attityder och utrymme/möjligheter. /Baharan

Tack Baharan för att inte utsätter mig för pinsamheter, du hade ju nämligen haft ganska goda möjligheter till detta, men jag är en mor nu och det är jag alltså tacksam för att du respekterar. Nu till din fråga. Rent strukturellt tycker jag nog att Sverige är ett barnvänligt land. Vi har en fet föräldraförsäkring och barnperspektivet ska numera båda det ena och det andra (BeBeIZe). Rent juridiskt har vi ju dessutom en jämförelsevis hårt lagstiftning vad gäller aga. Kulturellt är vi nog inte lika barnvänliga jämfört med andra länder. I Sverige är det rätt okej att inte vilja ha barn, eller att öppet säga att man inte tycker om barn, vilket i vissa andra delar av världen är ett större tabu än det är i Sverige. Detta behöver ju i och för sig inte betyda att Sverige är barnfientligt utan kanske bara att vi har en relativt stor respekt för individens frihet. När man handlar med barnvagn eller åker tunnelbana efter klockan 16.00 på vardagar är Sverige i alla fall verkligen inte ett barnvänligt land!

varför är det inte gratis att gå på toa när det nu är olagligt att kissa och bajsa ute på gatan? ibland måste man ju göra dessa grejer, men om man då inte har några pengar till den där offentliga toan, så blir man ju tvungen att sätta sig/ställa sig ute i offentligheten (om man inte vill göra i byxorna då). ville bara upplysa om att det är gratis med offentliga toaletter i köpenhamn. /Anna

Hej Anna! Jag vet faktiskt inte, men din fråga är högst relevant, särskilt då det gäller barn som behöver gå på toaletten, alternativt har använt sin blöja på rätt sätt. Är det olagligt även för barn att kissa och bajsa i det fria? Nu under sommaren ser man ju titt som tätt föräldrar som kissar av sina barn med hjälp av det klassiska bengreppet. Det måste jag nog för övrigt jobba på tills Noumi blir blöjfri.

Haha, du har bara tre läsare! /Sargon

Det där är ingen fråga, därför ignorerar jag ditt felaktiga påstående!

jamen vi är ju trogna läsare, men man orkar ju inte fortsätta läsa när du inte svarar på frågorna. nu, en ny fråga. när ska vi ses i stockholm? jag är där från den 6 juli vid middagstid. har du några tips på aktiviteter som är barnvagnsvänliga i sthlm? mysiga fik, parker, båtturer i skärgården, utsiktsplatser, shopping eller annat?

Vad menar du med middagstid? Är det klockan 12? Jag kan komma in till stan. Vi kan åka till Djurgården om det är fint väder. I så fall kan vi mötas vid Östermalmstorg och promenera därifrån. Där finns mysiga fik, Skansen och goda picnicmöjligheter. Annars kan vi shoppa. Ett annat alternativ är att du kommer ut till mig. Det tar tretton minuter med tunnelbanan från T-centralen. Här finns Mälaren, mysiga fik och trevliga promenadstråk. I vilket fall som helst är 6/7 vikt åt dig och Ettan och det ska bli väldigt roligt att träffa er båda!

Så, nu har jag svarat på alla frågor från mina mest trogna läsare. Jag får väl vackert inse att jag inte är Katrin Zytomierska utan bara Big Mama. Även om jag helt ärligt tycker att min blogg är bättre än hennes och att Sargon är bättre än Bingo Rimér.

Bjuder på en bild på ett träskmonster jag stötte på när jag var ute och gick. Håll med om att hon är slående lik min dotter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar