lördag 12 juni 2010

Pop Up, tänder och maktmissbrukande toalettarbetare. Big Mamas vardag.

Noumi fyllde ju, som bekant för den vane "Big Mama"-läsaren, sex månader härom dagen. Som den goda moder jag är tänkte jag att jag skulle köpa henne en fin present. Hon hade innan det där vedervärdiga besöket hos den förnedrande läkaren testat en sån där "pop up"-grej. Man trycker och skruvar på grejer så kommer det upp djur. Hon verkade gilla den och jag tänkte att hon för en gångs skull skulle få något nytt. Något som inte är köpt begagnat av mormor eller ärvt av någon kusin. Jag promenerade glad i hågen iväg med den sovande tjejen på sex månader och hittade precis vad jag sökte. Visade upp den för Noumi som då hade vaknat och hon börjat glatt att pilla på den med en gång. Oh, en sådan god mor jag är, tänkte jag och tog tunnelbanan hem för att packa upp paketet. Noumi pillade lite på den, det verkade mest som att hon inte ville göra mig besviken, men sedan kunde hon inte stå emot längre. Hon gick rakt på kartongen och hade sjuhelvetes kul med den i en halvtimme. Kartonger kan vi hitta i soprummet, jäkligt billigt.


I övrigt har den annars mycket glada Noumi haft en liten svacka. Jag har starka misstankar om att det är en framtand i överkäken på gång. De två i underkäken kom ju upp relativt smärtfritt men nu, gråt och tandagnisslan (hur man nu gnisslar tänder med enbart två små pyttetänder i underkäken). Härom natten vaknade lilla tjejen säkert tio gånger och ville inte äta på dagen, mycket ovanligt. Nu är både aptit och livsgnista tillbaka verkar det som och det tackar jag gud för (eftersom jag inte kan komma på någon annan att tacka).

Jag vill passa på att från djupet av mitt hjärta avråda alla mammor att använda toaletten under food courten i Skärholmen om de kan undvika det. Maktmissbrukarna till toalettarbetare som arbetar där tvingade härom dagen en arg mamma att byta blöja på sin nerbajsade åtta månaders bebis i vagnen eftersom hon inte hade några kontanter och därmed inte kunde betala de fem kronor det kostar att komma in i deras fattiga barnrum där det finns skötbord. Resultatet blev en ännu argare mamma, en nerbajsad vagn och att de slutligen släppte in henne gratis. Den mamman var inte jag, men det kunde ha varit!

Jag har skaffat en räknare till min blogg men jag har inte riktigt förstått mig på hur den fungerar än. Jag är nyfiken på hur många som läser här och tänker nu försöka mig på ett litet experiment, inspirerad av andra bloggare. Det är dags för Big Mama´s första frågestund. Ni får fråga vad ni vill! Kom igen! Det blir pinsamt för mig om ingen frågar något. Snälla!

3 kommentarer:

  1. Jag har en fråga: varför smetade ni inte in barnets bajs i ansiktet på toalettdiktatorn?

    SvaraRadera
  2. Jag kan ju inte utsätta dig för pinsamheter, men jag har liksom ingen fråga... ok, här har vi en:
    Tycker du att Sverige är ett "barnvänligt" land? Ta då in aspekter som lagar, attityder och utrymme/möjligheter.

    SvaraRadera
  3. varför är det inte gratis att gå på toa när det nu är olagligt att kissa och bajsa ute på gatan? ibland måste man ju göra dessa grejer, men om man då inte har några pengar till den där offentliga toan, så blir man ju tvungen att sätta sig/ställa sig ute i offentligheten (om man inte vill göra i byxorna då). ville bara upplysa om att det är gratis med offentliga toaletter i köpenhamn.

    annars kanske jag ska informera dig om att den där popup-grejen nog blir mer intressant om några månader, det är visst någon slags utvecklingsgrej som Noumi nog inte har kommit till än. min morsa är ju pedagog, så hon brukar säga att man kan vänta med leksakerna tills de är mogna för dem.

    //anna

    SvaraRadera