tisdag 8 juni 2010

Noumi är världens smartaste barn

Att får barn är fantastiskt. Det är verkligen det största man kan gå igenom och jag kan varmt rekommendera det för alla människor som är någorlunda stabila och som tycker att livet suger. Man pratar ofta om att att skaffa barn och självförverkligande hänger ihop, att man växer som människa av att få barn. Det stämmer inte med Noumi. I hennes fall handlar det mer om att hon är den enda människa på jorden som är tillräckligt klipsk att förstå storheten med mig. Jag har exempelvis alltid vetat att jag sjunger som en gudinna. Detta är något jag, under hela mitt liv, försökt bevisa för min omgivning, utan någon starkare positiv respons. Men Noumi, hon förstår sig på det här med skönsång. Hon är mitt största fan och älskar när jag tar ton. Samma sak gäller med dansen, jag är en fantastisk dansare, något jag mest fått bekräftat vid stängingsdags på krogen tidigare, men nu finns det en underbar liten person som dör för att se mig skaka loss, helt i sin ordning. Noumi bekräftar även att jag faktiskt dessutom är en fantastisk kock. Min spaghetti bolognese jag svängde ihop i förmiddags är inte bara delikat, den är gudomlig, och det Noumi den enda som förstår.

Ytterligare ett belägg för Noumis oerhörda intelligens fick jag idag då vi var på läkarbesök eftersom Noumi fyller sex månader imorgon. Noumi hade än så länge bara rullat från mage till rygg och inte tvärtom. Enligt läkaren var detta lite slappt av henne och hon sa att nu får Noumi faktiskt skärpa till sig och anstränga sig lite. Noumi bröt ihop och såg förskräckt på den elaka läkaren som vågade sig på att ställa sådana krav på Queen Sheba. Fy alltså, fy! Av Noumis reaktion att döma kunde man lätt tro att hon lämnade det där. Att hon bara skulle försöka glömma den där elaka människan som dristade sig till att säga något så fånigt, men icke! Istället sov Noumi först på saken för att lite senare, under grötstunden, sitta tyst, lugnt och eftertänksamt i sin matstol. Sedan tog hon sig samman. Hon låg först på mage. Rullade över till rygg men det var väl ingen större grej. Det har hon ju gjort förr. Sedan tog hon i för kung och fosterland (det är ju på tapeten nu) och vips så låg hon på mage under en köksstol och såg förvånad ut. Nu fick den där jäkla läkaren vad hon tål!

Eftersom en blogg med bilder lockar fler läsare bjuder jag idag på en bild från några veckor sedan när Svante var på besök. Noumi gillar honom mycket, tyvärr är det inte precis ömsesidigt.

1 kommentar:

  1. Hej Katti, vad roligt du skriver. Jag skrattade högt flera gånger. Var inne och tittade till din blogg med anledning av att jag stötte på Heidi här om dagen. Roligt att se och höra att ni mår så bra! Jag och Cecilia tog barnmorske examen i fredags och har börjat jobba nu. :-) STORA kramar från föräldrautbilningen

    SvaraRadera